Wiedza na temat wpływu jakości paliwa na układ paliwowy jest stosunkowo powszechna. Znacznie mniej kierowców zastanawia się nad tym, w jaki sposób benzyna czy olej napędowy rzutuje na bak paliwa w kontekście jego trwałości i szczelności. Czy tankując, powinniśmy zwracać uwagę na jakość paliwa? Sprawdź, czy jakość paliwa ma znaczenie dla stanu zbiornika.
SPIS TREŚCI
- Zrozumienie wpływu zanieczyszczeń w paliwie na zbiorniki
- Nowoczesne materiały zbiorników a odporność na różne rodzaje paliw
- Filtracja paliwa: klucz do długowieczności zbiorników
Zrozumienie wpływu zanieczyszczeń w paliwie na zbiorniki
Paliwa transportowane z rafinerii poprzez terminale i lokalne zbiorniki wychwytują liczne zanieczyszczenia, zanim jeszcze trafią do zbiornika masowego. Są one zabójcze nie tylko dla nowoczesnych silników. Na fatalnej jakości benzyny czy oleju napędowego cierpią także zbiorniki do paliw.
Pomimo prostoty konstrukcji bak paliwowy to bardzo ważny element całego układu paliwowego w każdym bez wyjątku pojeździe spalinowym. Użytkowany przez wiele lat, z upływem czasu ulega zanieczyszczeniu osadami, co w konsekwencji prowadzi do rdzewienia, a nawet rozszczelnienia. Niestety, oprócz zanieczyszczeń – nazwijmy to – transportowych, sporo problemów dostarczają różnego rodzaju dodatki wprowadzane do paliw, a także składniki występujące w sposób naturalny w ropie naftowej.
Jednym z nich jest siarka, która powinna zostać usunięta w procesie rafinacji. Pozostawiona, wywiera ogromny wpływ na natężenie emisji w pojazdach oraz powoduje znaczący wzrost właściwości korozyjnych samego paliwa. Nietrudno się domyślić, w jakim stanie są zbiorniki do paliw na skutek długotrwałego przewożenia paliwa w samochodzie.
Innym źródłem zanieczyszczeń są wspomniane już wcześniej dodatki do paliw. Niektóre z nich tworzą popiół, składający się m.in. ze związków metali (np. Na, Ca, Zn, Cu, Mn) oddziałujących niekorzystnie na wewnętrzną strukturę materiału, z jakiego bak został wykonany.
Związki w paliwach powodujące korozję:
• związki siarki;
• kwasy organiczne;
• kwasy nieorganiczne;
• zasady rozpuszczalne w wodzie.
Związki te zaliczane są do reaktywnych, co oznacza, że ich obecność nawet w niewielkiej ilości (kilka ppm) może wyrządzić poważne szkody w układzie paliwowym.
Nowoczesne materiały zbiorników a odporność na różne rodzaje paliw
Najpopularniejszymi materiałami, z których wykonuje się zbiorniki paliwa, są:
• metal;
• tworzywo sztuczne.
Polietylen sprawdza się w przypadku zbiorników stacjonarnych, natomiast, jak zapewnia producent zbiorników w samochodach, powinien być zamontowany nowoczesny aluminiowy zbiornik paliwa. Należy wyjaśnić, że standardowe zbiorniki fabryczne wykonane są ze stali, dopiero zamawiając powiększony zbiornik paliwa, można liczyć na montaż baku wyprodukowanego z lżejszego i trwalszego aluminium.
Jest to powszechna i zalecana praktyka w firmach transportowych z uwagi na fakt, że powiększony zbiornik paliwa w tirze czy w busie jest źródłem generowania pokaźnych oszczędności choćby poprzez zwiększoną pojemność zbiornika.
Filtracja paliwa: klucz do długowieczności zbiorników
Mimo, że zbiorniki aluminiowe na zamówienie dosyć dobrze znoszą obecność niepożądanych związków w paliwach płynnych, zaleca się filtrację paliwa, co przynosi pożądane efekty także w odniesieniu do pozostałych elementów układu paliwowego. Filtry nie są w stanie zatrzymać wszystkich substancji mających negatywny wpływ na funkcjonowanie pojazdu, jednak to właśnie one wydłużają żywotność zbiornika, zapobiegając gromadzeniu się i zaleganiu zanieczyszczeń.
Możemy tu wymienić choćby związki krzemu, powodujące powstawanie znacznych ilości tlenku krzemu, kumulującego się wewnątrz zbiornika i na elementach silnika w postaci białego osadu. Nie dość, że cierpi na tym pojemność zbiornika paliwa, to jeszcze osad ograniczona dopływ paliwa do pozostałej części układu.
FAQ
1. Z jakich materiałów powstają zbiorniki paliwa na zamówienie?
Zgodnie z przepisami do produkcji zbiorników należy używać metali ognioodpornych, w tym aluminium.
2. W jakich samochodach montowane są powiększone zbiorniki paliwa?
Aluminiowe zbiorniki paliwa instalowane są w busach i samochodach ciężarowych.
3. Jakie związki powodują korozję w baku paliwa?
Są to związki siarki, kwasy organiczne, kwasy nieorganiczne oraz zasady rozpuszczalne w wodzie.