Jednym z podstawowych elementów wpływających na efektywność floty transportowej jest zarządzanie zużyciem paliwa oraz częstotliwością tankowań. Praktyka wskazuje, że powiększone zbiorniki paliwa do busów stanowią strategiczne rozwiązanie dla firm transportowych. Przedstawiamy techniczną analizę opłacalności inwestycji w aluminiowy zbiornik paliwa w pojazdach dostawczych i ciężarowych, jednocześnie obalając popularne mity związane z tą modyfikacją.
Spis treści:
- Mit 1: Większy zbiornik paliwa prowadzi do wyższego spalania
- Mit 2: Większy zbiornik to większa masa pojazdu, a co za tym idzie większe spalanie
- Mit 3: Powiększenie zbiornika paliwa zwiększa obciążenie silnika i wpływa na jego wydajność
- Jakie są realne oszczędności z inwestycji w większy zbiornik paliwa?
Mit 1: Większy zbiornik paliwa prowadzi do wyższego spalania
Często spotykane jest błędne przekonanie, że pojazd wyposażony w większy zbiornik paliwa w samochodzie automatycznie zużywa więcej paliwa. Spalanie na trasie pozostaje niezmienne przy zastosowaniu większego zbiornika, ponieważ silnik pobiera dokładnie taką samą ilość paliwa na każdy przejechany kilometr, niezależnie od pojemności zbiornika. Dlaczego?
Zużycie paliwa determinowane jest przez szereg czynników technicznych związanych z konstrukcją i eksploatacją pojazdu:
- Masa pojazdu wraz z ładunkiem;
- Aerodynamika nadwozia;
- Stan techniczny silnika;
- Opór toczenia opon;
- Warunki drogowe;
- Styl jazdy kierowcy.
Pojemność zbiornika paliwa nie ma bezpośredniego wpływu na algorytmy sterujące wtryskiem paliwa w silniku, co uzasadnia twierdzenie, że podczas procesu spalania, silnik pobiera dokładnie taką samą ilość paliwa niezależnie od całkowitej objętości zbiornika. Jednostka sterująca silnikiem (ECU) reguluje ilość wtryskiwanego paliwa na podstawie aktualnego zapotrzebowania energetycznego. Zatem powiększanie zbiorników paliwa nie powoduje zwiększonego zużycia paliwa.
Mit 2: Większy zbiornik to większa masa pojazdu, a co za tym idzie większe spalanie
Kolejnym często powielanym mitem jest przekonanie, że powiększony aluminiowy zbiornik paliwa znacząco zwiększa masę całkowitą pojazdu, co przekłada się na wyższe zużycie paliwa. Analiza techniczna tego zagadnienia prowadzi do odmiennych wniosków, zwłaszcza kiedy chodzi o zbiorniki aluminiowe na zamówienie.
Standardowo stosowane zbiorniki na paliwo stalowe mają znaczną masę własną. Natomiast zbiorniki paliwa wykonane z aluminium charakteryzują się masą niższą o około 30-40% w porównaniu do ich stalowych odpowiedników o identycznej pojemności. Ponadto, uwzględniając fakt, że samochód z dużym zbiornikiem paliwa umożliwia przewożenie większej ilości paliwa, należy przeprowadzić kompleksową analizę efektywności.
Zmniejszenie liczby postojów na tankowanie przekłada się na wyższą efektywność operacyjną poprzez:
- Redukcję czasu przeznaczonego na tankowanie;
- Zwiększenie efektywnego czasu pracy kierowcy i pojazdu;
- Eliminację konieczności zjazdów z optymalnej trasy w celu dotankowania, co często wiąże się z dodatkowymi kilometrami.
Z technicznego punktu widzenia, niewielki wzrost masy pojazdu wynikający z instalacji aluminiowego zbiornika paliwa ma minimalny wpływ na zużycie paliwa, szczególnie w porównaniu z korzyściami wynikającymi z ograniczenia liczby tankowań i optymalizacji przebiegu tras.
Mit 3: Powiększenie zbiornika paliwa zwiększa obciążenie silnika i wpływa na jego wydajność
Trzeci, często powtarzany mit sugeruje, że większe zbiorniki paliwa do samochodów ciężarowych oraz busów wpływają negatywnie na pracę silnika i powodują dodatkowe obciążenie układu napędowego. Także ta teza nie znajduje potwierdzenia. Układ paliwowy pojazdu, obejmujący pompę paliwa, przewody paliwowe oraz układ wtrysku, pracuje z taką samą efektywnością niezależnie od wielkości zbiornika.
Silnik pobiera paliwo w takich samych ilościach, niezależnie od całkowitej pojemności zbiornika. Z perspektywy technicznej, pompa paliwa tłoczy do układu wtryskowego dokładnie taką samą ilość paliwa, jaka jest wymagana przez jednostkę sterującą silnikiem. Ciśnienie w układzie paliwowym pozostaje niezmienne i zgodne ze specyfikacją producenta.
Montaż zbiorników paliwa do samochodów ciężarowych o zwiększonej pojemności nie ma wpływu na sterowanie silnikiem ani na jego charakterystykę mocy czy momentu obrotowego. Jednostka napędowa pracuje według tych samych parametrów, co przy zastosowaniu oryginalnego zbiornika.
Należy podkreślić, że modyfikacja polegająca na powiększaniu zbiorników paliwa jest przeprowadzana zgodnie z obowiązującymi normami i regulacjami. Producent zbiorników paliwa projektuje zbiorniki, uwzględniając specyfikę danego modelu pojazdu, co zapewnia pełną kompatybilność z oryginalnym układem paliwowym.
Jakie są realne oszczędności z inwestycji w większy zbiornik paliwa?
Podstawową korzyścią jest zwiększenie zasięgu pojazdu. Samochód z dużym zbiornikiem paliwa może pokonać znacznie dłuższy dystans bez konieczności tankowania. Dla pojazdu dostawczego przy zastosowaniu aluminiowego zbiornika paliwa o pojemności zwiększonej z 80 do 150 litrów zasięg może wzrosnąć nawet o 700-800 km. Przekłada się to bezpośrednio na zmniejszenie liczby postojów na stacjach paliw.
Analiza ekonomiczna wskazuje, że każde tankowanie wiąże się z następującymi kosztami:
- Czas postoju pojazdu, który mógłby być wykorzystany na realizację zadań transportowych- średni czas tankowania wraz z formalnościami i płatnościami to około 20-30 minut. Przy założeniu, że pojazd realizuje 4 tankowania tygodniowo, oznacza to straty rzędu 1,5-2 godzin tygodniowo, co przekłada się na około 80-100 godzin rocznie.
- Koszty związane z dodatkowymi kilometrami pokonywanymi w celu dotarcia do stacji paliw – często wiąże się to z opuszczeniem optymalnej trasy, co generuje dodatkowe koszty paliwa i amortyzacji pojazdu.
- Pojazd z większym zbiornikiem może być tankowany w lokalizacjach oferujących korzystniejsze ceny, co przynosi dodatkowe oszczędności w skali przedsiębiorstwa.
- Zmniejszenie ryzyka opóźnień w dostawach spowodowanych koniecznością niezaplanowanych postojów na tankowanie.
Dokładne kalkulacje wskazują, że produkcja zbiorników paliwa o zwiększonej pojemności pozwala na uzyskanie wymiernych oszczędności. Dla floty składającej się z 10 pojazdów dostawczych roczne oszczędności wynikające z instalacji powiększonych zbiorników paliwa do busów mogą wynieść od 20 000 do 35 000 złotych, co przekłada się na szybki zwrot z inwestycji, wynoszący średnio 6-8 miesięcy.
Ponadto, zastosowanie aluminiowych zbiorników paliwa przyczynia się do poprawy bilansu masy pojazdu. Dzięki niższej masie własnej aluminiowego zbiornika w porównaniu do stalowego odpowiednika pojazd może przewozić więcej ładunku bez przekraczania dopuszczalnej masy całkowitej.
Warto również podkreślić, że zbiorniki paliwa świętokrzyskie charakteryzują się wysoką jakością wykonania i trwałością. Jak zapewnia producent zbiorników paliwa, zbiorniki paliwa do samochodów ciężarowych i samochodów dostawczych są projektowane z uwzględnieniem specyfiki danego modelu pojazdu, co zapewnia bezproblemową instalację bez ingerencji w inne systemy pojazdu. Produkcja zbiorników paliwa podlega rygorystycznym normom bezpieczeństwa.
Inwestycja w aluminiowy zbiornik paliwa to strategiczna decyzja, która przekłada się na wymierne korzyści finansowe oraz operacyjne dla przedsiębiorstwa transportowego. Zapraszamy do kontaktu ze specjalistami ARHEN, którzy przeprowadzą indywidualną analizę potrzeb Państwa floty i zaproponują optymalne rozwiązania dostosowane do specyfiki działalności Państwa firmy.

Montaż aluminiowego zbiornika paliwa nie wymaga ingerencji w pozostałe układy pojazdu. Producent zbiorników paliwa projektuje zbiornik dokładnie pod konkretny model pojazdu, z uwzględnieniem istniejących mocowań i połączeń z układem paliwowym. Wszystkie elementy montażowe są dostosowane do oryginalnych punktów mocowania, a przyłącza są kompatybilne z fabrycznym układem paliwowym.
Czas amortyzacji inwestycji zależy od kilku czynników, w tym intensywności eksploatacji pojazdu oraz specyfiki realizowanych tras. Dla pojazdów obsługujących regularne transporty długodystansowe, zwrot z inwestycji następuje już po 6-8 miesiącach eksploatacji. Kalkulacja uwzględnia oszczędności wynikające z optymalizacji tankowania (możliwość wyboru stacji z korzystniejszymi cenami), redukcji liczby postojów (oszczędność czasu kierowcy) oraz eliminacji dodatkowych kilometrów pokonywanych w celu dojazdu do stacji paliw.
Instalacja powiększonych zbiorników paliwa do busów nie wpływa negatywnie na homologację pojazdu. Producent zbiorników dostarcza komplet dokumentów niezbędnych do aktualizacji dowodu rejestracyjnego, w tym certyfikaty potwierdzające zgodność z normami bezpieczeństwa.