Każdy pojazd poruszający się po polskich drogach musi być zgodny z wymogami technicznymi. Chociaż wymiana zbiornika paliwa na większy jest możliwa, to trzeba pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa. Jakie normy muszą spełniać zbiorniki paliwa montowane w pojazdach?
SPIS TREŚCI
- Zbiorniki paliwa – jakie warunki techniczne muszą spełnić?
- Zbiorniki aluminiowe na zamówienie – co z homologacją?
- Umowa ADR – jaka jest maksymalna pojemność zbiornika paliwa?
Zbiorniki paliwa – jakie warunki techniczne muszą spełnić?
Odpowiedź na to pytanie znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Można w nim przeczytać choćby, że zbiornik na paliwo:
• nie może być umieszczony w kabinie kierowcy – wlew paliwa również nie może znajdować się m.in. w kabinie kierowcy, komorze silnikowej i bagażniku;
• musi zostać tak umieszczony, aby w razie jego uszkodzenia paliwo nie ściekało na elementy układu wydechowego;
• musi być odporny na korozję;
• musi przejść badania szczelności;
• powinien być dobrze zabezpieczony na wypadek zderzenia czołowego czy uderzenia w tył pojazdu;
• powinien zostać umieszczony w miejscu, w którym nie ma żadnych wystających części, w szczególności ostrych krawędzi;
• wykonuje się z ognioodpornego materiału metalowego lub tworzyw sztucznych – przykładem może być aluminiowy zbiornik paliwa.
Aluminiowy zbiornik paliwa musi być odporny na ogień. Wspomniane Rozporządzenie odnosi się w tym zakresie do Regulaminu nr 34 EKG ONZ. Homologacja jest przyznawana, gdy zbiornik paliwa przejdzie poszczególne badania, w tym badanie hydrauliczne i badanie obrotowe. Proces homologacji przewiduje też badanie szczelności zbiorników paliwa.
Zbiorniki aluminiowe na zamówienie – co z homologacją?
Wielu przedsiębiorców dostrzega liczne korzyści płynące z zamontowania w pojeździe dostawczym powiększonego zbiornika paliwa. Co z homologacją takiego zbiornika? Czy montaż większego zbiornika jest legalny?
Powiększone zbiorniki paliwa do busów i aut dostawczych to w pełni legalne rozwiązanie. Inaczej mówiąc, formalnie nie ma przeszkód, aby kupić powiększony zbiornik (lub zlecić jego wykonanie na indywidualne zamówienie) i go zamontować. Z perspektywy właściciela samochodu istotna jest jednak homologacja. Dobra wiadomość jest taka, że o to powinien zadbać producent zbiorników, a nie właściciel auta – producent zbiorników paliwa przekazuje komplet dokumentów, w tym właśnie świadectwo homologacji.
Zarówno powiększone zbiorniki paliwa do busów, jak i powiększone zbiorniki do samochodów dostawczych są skonstruowane w taki sposób, aby ich montaż nie naruszał konstrukcji nadwozia. To – w połączeniu z materiałem odpornym na ogień – minimalizuje ryzyko uszkodzeń i zagrożenia, gdyby doszło np. do kolizji lub wypadku. Jako doświadczony producent zbiorników, który jest pewien jakości swoich produktów, udzielamy na oferowane zbiorniki 2-letniej gwarancji.
Umowa ADR – jaka jest maksymalna pojemność zbiornika paliwa?
Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, czyli ADR, określa maksymalną pojemność zbiornika paliwa. To kolejne przepisy, o których muszą pamiętać przedsiębiorcy zainteresowani wymianą zbiornika na większy. Jest to o tyle istotne, że za przekroczenie dozwolonych wartości grożą kary – wystarczy, że pojazd zostanie skontrolowany przez ITD. Jaka jest maksymalna pojemność zbiornika paliwa? Jest ona uzależniona od tego, gdzie jest on zamocowany:
• 1500 l – to maksymalna pojemność zbiornika paliwa na jednostkę transportową;
• 500 l – to maksymalna pojemność zbiornika paliwa na przyczepie.
Powiększone zbiorniki paliwa, które produkujemy, mają pojemność od 80 litrów do 300 litrów.
Dla właścicieli samochodów dostawczych i ciężarowych istotne może być też to, że umowa ADR reguluje kwestię ogrzewania postojowego – ogrzewanie powinno wyłączyć się wraz ze zgaszeniem zapłonu. Jako producent powiększonych zbiorników paliwa do ogrzewania postojowego proponujemy zbiorniki, które odpowiadają aktualnym przepisom i posiadają stosowne certyfikaty.