Spis treści:
- Znaczenie instalacji webasto w pojazdach ciężarowych
- Fabryczne zbiorniki paliwa ogrzewania postojowego
Ogrzewanie postojowe jest obecnie standardem wykorzystywanym w pojazdach ciężarowych. Producenci prześcigają się wzajemnie w staraniach, by w sposób maksymalny zwiększyć komfort pracy kierowców. Oczywiście znajduje to przełożenie także na korzyści odczuwalne przez przedsiębiorstwa transportowe, pod warunkiem, że w ich ciężarówkach i ciągnikach znajdą się odpowiednio duże zbiorniki paliwa do ogrzewania postojowego. Czy inwestycja w taki zbiornik rzeczywiście podniesie wydajność pojazdu i pracy kierowcy? Sprawdźmy.
Znaczenie instalacji webasto w pojazdach ciężarowych
Poruszając problematykę zbiorników paliwa postojowego, nie sposób nie odnieść się do znaczenia samej instalacji webasto w pojazdach ciężarowych, nie tylko w kontekście komfortu pracy kierowców.
Największe zużycie paliwa odnotowuje się w chwili, kiedy silnik pojazdu nie jest jeszcze rozgrzany. Trzeba dłuższego czasu, by wystygła jednostka napędowa po uruchomieniu uzyskała odpowiednią temperaturę, zapewniającą pełną wydajność silnika.
Wypada dodać, iż właśnie w tym czasie zużycie paliwa jest największe, co w przypadku pojazdów dysponujących ogromną mocą ma tym istotniejsze znaczenie. Niezależne ogrzewanie webasto znacząco skraca okres rozgrzania wnętrza kabiny, jak i samego silnika.
Odczuwalne korzyści płynące z posiadania sprawnego ogrzewania postojowego są proporcjonalne w przypadkach kiedy:
- Większa jest masa własna pojazdu;
- Krótszy dystans do pokonania,
- Mocniejszy jest nawiew i większa powierzchnia ogrzewana;
- Niższa temperatura na zewnątrz.
Dodatkowo opłacalność zwiększa się, kiedy pojazd stoi dłuższy czas bezużytecznie, choćby z powodu przepisów zakazujących wjazd dużym autom na teren aglomeracji miejskich w określonych godzinach.
Warto w tym miejscu przypomnieć, iż oczekiwanie (wjazd na teren miasta, załadunek, przejścia graniczne, dostawy, ograniczenia wynikające ze wskazań tachografu itp.), jest immanentną częścią pracy kierowców, tym trudniejszej, kiedy odbywa się w miesiącach chłodnych, lub kiedy wahania temperatur w zależności od pory doby są wysokie.
Fabryczne zbiorniki paliwa ogrzewania postojowego
Wydajność webasto jest ściśle związana z pojemnością zbiorników paliwa do ogrzewania postojowego. Przyjmując, iż zużycie paliwa do ogrzewania wynosi średnio od 0,2 do 0,3 litra na dwadzieścia minut (wielkość zależna od masy pojazdu), widać wyraźnie, że w celu wydłużenia czasu pracy instalacji grzewczej, trzeba pomyśleć o większych zbiornikach.
Standardowo, zbiorniki fabryczne montowane np. w IVECO S-way i SCANIA R.410 LNG cechują się pojemnością odpowiednio 10 oraz 12 litrów. Przy trasach obejmujących np. kraje skandynawskie lub wschodnie tereny Rosji, są to wielkości niewystarczające.
W takich sytuacjach kierowcy są niejako zmuszeni do uzupełniania stanu zbiorników niezależnie od wysokości cen obowiązujących na danym terenie. Ponadto obawa o szybkie zużycie paliwa skłania do wynajmu lokali noclegowych, co znacząco wpływa na koszt ogólny usług transportowych, a w konsekwencji na ostateczną cenę.
Powyższe przesłanki stały się motorem do podjęcia działań w kierunku zmiany tego stanu rzeczy. Firma Arhen jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła produkować powiększone zbiorniki na paliwo do ogrzewania postojowego.
Aluminiowy zbiornik paliwa ze Starachowic nie tylko cechuje się optymalną pojemnością. Wykorzystywany przy jego produkcji materiał gwarantuje wieloletnią wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne, korozję oraz czynniki chemiczne.
Ideą przyświecającą kadrze technicznej Arhenu przy wyborze aluminium jak głównego materiału wykonawczego przy produkcji powiększonych zbiorników paliwa były: niski ciężar własny oraz naturalne właściwości metalu.
Zbiornik paliwa ogrzewania webasto Scania R410 LNG, mimo iż jego pojemność zwiększono do 27 litrów, w żaden sposób nie wpływa na właściwości trakcyjne pojazdu. Nie zmienia się znacząco masa własna samochodu, nie ma także potrzeby ingerencji montażowej w konstrukcję auta. Powiększony zbiornik instalowany jest w miejscu przeznaczonym do tego celu przez producenta Scanii.
Aluminium ma unikalne właściwości. Jest lekkie, odporne na korozję oraz jest metalem niemagnetycznym. W celu zwiększenia jego odporności, metal jest wzbogacany niewielkimi ilościami innych pierwiastków.
Ciekawą, a zarazem przydatną cechą stopów aluminium jest zdolność do samodzielnego tworzenia warstwy ochronnej tlenku glinu na powierzchni zbiornika. Właściwość ta jest dodatkowo wzmacniana poprzez stosowanie powłok ochronnych pokrywających cały zbiornik. Dzięki temu, iż udarność stopów aluminium nie maleje w wyniku działania niskich temperatur, metal nie tylko nie kruszeje, lecz staje się bardziej odporny na uderzenia, otarcia bądź wgniecenia.
Zbiornik paliwa ogrzewania webasto Iveco S-WAY cechuje się tymi samymi parametrami jakościowymi, przy czym jego pojemność wynosi aż 34 litry. Jak łatwo policzyć potencjał grzewczy w obu przypadkach zostaje zwiększony średnio o 30 procent.
Powiększone zbiorniki paliwa do ogrzewania postojowego produkcji Arhen mają stosowne atesty bezpieczeństwa uznawane na obszarze Unii Europejskiej.
Ponadto na wszystkie produkty własne przedsiębiorstwo udziela 2-letniej gwarancji. Jakość wyrobów Arhen została potwierdzona przez Państwowy Instytut Motoryzacji (Pimot).